pondělí 9. června 2014

Černobílá zmrzlina, čeština a polština

Žhavým kandidátem na nejabsurdnější zážitek mého roku je maturitní zkoušení nevidomé studentky z popisu obrázku J. Ještě než k tomu došlo, seděla jsem s ní u písemných testů, předčítala, vracela se, zapisovala a nesměla ani náznakem, ani tónkem hlasu prozradit, jestli je odpověď správně nebo ne. (Zvednuté obočí nevadilo.) A měla na sebe vztek, že jsem si to takhle pořádně nezažila dřív, hned jak k nám přišla, hned jak jsem ji začala učit. Bylo to neuvěřitelné nahlédnutí do způsobu uvažování, do paměti, do propojování jazyka a mysli. Je třeba sakra rozdíl, myslím si, psát slohovou práci, když text pořád vidíte před sebou a třeba jen podvědomě kontrolujete, co už jste napsali, jak všechno drží pohromadě, navazuje, někam vede, nebo se neustále vracet kurzorem v textu, přehrávat, hledat a snažit se udržet v paměti. A to jsem si ty čtyři roky myslela, že tuchy mám. Fakt mě štve, že jsem ji neučila líp.

Zase jsem si na to vzpomněla, když mě dneska ze světluščí kavárny Po tmě vedl ven nevidomý Honza a instrukce vydával v téměř dokonalé angličtině, aby hosta zapojeného „do vláčku“ za mnou v té tmě někde neztratil. Úder světla do očí, když uděláte krok ven, to je velká síla, neboť tma uvnitř je absolutní. Já čekala bůhvíproč i ticho, asi jak má člověk smysly prapodivně propojené. Útržky hovorů, lidi mluví víc nahlas, jak se nevidí. „Máš oči otevřené, nebo zavřené?“ ptala se jedna žena druhé. Pohybovala jsem víčky a vůbec nic se nedělo J. Před vchodem měli by ale postavit lavor s vodou, protože konzumace zmrzliny bez zrakové kontroly … ehm ... prostě na ruce, na puse. 


Že kavárna zase funguje, zjistili jsme v sobotu. Šli jsme kolem Českého rozhlasu a ono bylo otevřeno, což by tak člověk na Den otevřených dveří i očekával, kdyby tedy tušil, že nějaký je.  Uvnitř zrovna koncert Doroty Barové (nejen) z Tara Fuki, prokládaný pokusy moderátora a posluchačů přeložit si texty z polštiny do češtiny. Tak už třeba vím, že „zastanów sie“ vůbec neznamená „zastav se“.

A jedna jiná její/jejich tady:  
https://www.youtube.com/watch?v=P-9rOmI6MXw. Nebo tuhle  - se Zrzavým, o něm zítra:  









Žádné komentáře:

Okomentovat