pátek 14. února 2014

Celetná ve Vodičkově. V bytě.

To si tak koupíte v pokladně divadla lístek a hned vám k němu ještě dají jeden menší lísteček s instrukcemi: sraz deset minut před představením tam a tam (čti: ve Vodičkově před bývalým KFC), nestihnete-li, volejte číslo to a to (čti: tajné). Nestihla jsem, volala jsem.
Divadlo V Celetné začalo hrát i v bytovém divadle – Havlovu Audienci. Přišli si pro mne dolů, nasměrovali do prvního patra, pak „do šatny“, tedy jednoho z pokojů neobývaného dvojpokojáku. Divákům nabízejí pivo v láhvi. Poslední židle rozloží se, až když už většina sedí. Pět řad po šesti. Sládek – Špalek, Ferdinand Vaněk – Potměšil. Obnoveně, hráli to tak i na své klasické scéně. Principál Kašparu tady i v roli inspektora hlediště, hasiče, záchranné služby a inspicienta. Taky hlásí povel k vypnutí mobilů a šoupnutí pípacích hodinek do kapsy vždy v celou, jak to bývá v Celetné zbytkem, od celé do celé však ani hra netrvá. Proto mám chuť spíš říkat hříčka či črta, byť je vlastně přes všechen smích dost smutná.

Začínají a já si uvědomím, jak mám v hlavě a před očima Abrháma s Landovským (a autora – mimo jiné i v jedné neoficiální verzi). A jak je nefér srovnávat. Neubráním se, připadá mi, že Potměšil by mohl být civilnější, intelektuálně stydlivější, Špalek v závěru ve své frustraci přesvědčivější. Ale zážitek je to i tak výborný. „Krásné,“ říká jedna z divaček po potlesku, „úplně se mi po něm začalo stýskat.“ To mně taky!

Scházíme zpátky do lucernovské pasáže. Je úplně jiný čas  a divný pocit k tomu… . 



Žádné komentáře:

Okomentovat