neděle 19. ledna 2014

Sobotní lidovky



Mám ráda sobotní Lidové noviny a přílohu Orientace. Snad právě pro tu sobotnost, i když je pak celý týden tahám po taškách a podvědomě vím, že nikdy nedočtu. Ostatně o svém neustálém zápasu s tiskem jsem už psala. Přiznávám, že do sobotních i pátečních novin v obchodě nakoukávám a „velmi zodpovědně“ zvažuji, jestli koupit. Včera jsem nepřemýšlela, bylo dost jasné, že je toho v nich spousta.

Nádherný rozhovor s jazykovědcem Dušanem Šlosarem. O tom, že zatímco dřív se bojovalo mečem, dnes se tak děje slovem. O jazykových tricích, obecných výrazech, které když se použijí pro hrůzné činy, ztrácí činy na hrůznosti („odklonění peněz“ místo okradení a podvedení, „řešení otázky“ místo vyvraždění). O tom, výroky a nadávky vypovídají o mluvčím, ne to tom, komu jsou určeny. Dušan Šlosar tvrdí, že současný boj o moc prostřednictvím jazyka má počátky v rozvoji žurnalismu a příklady ze současnosti srovnává s jazykem nacistů, Goebbelse vidí jako zakladatele politického jazyka.

V období humanismu, když spolu diskutovali humanisté a katolíci, se takovéto fígle tolik nevyužívaly. Možná i proto, že to byla doba, kdy se o moc soupeřilo nejen slovem, nýbrž také zbraněmi. Takže kdyby někdo použil přespříliš jazykových lstí a vytáček, sáhl by jeho soupeř po kordu a bylo by to vyřízené.

Pro rozvíjení imunity proti politické jazykové manipulaci doporučuje číst jazykově náročnější beletrii s jazykovými hříčkami a kudrlinkami. „Poslouchejte pozorně, co a jak kdo říká,“ končí rozhovor. Musím si od něj přečíst nějakou knihu.


Kromě tohohle další dobré texty: o Suzanne Renaud, manželce Bohuslava Reynka (jako předzvěst monografie o ní, má padesáté výročí úmrtí ), Klusákům výborný (hodně kritický) rozbor nejnovějších textů Michala Horáčka (konečně jsem si pořádně uvědomila, proč a co mi na nich tak vadí), článek o latině na školách … a to jsem jich spoustu ještě nečetla. Asi si zítra vezmu dovolenou! 


Žádné komentáře:

Okomentovat