neděle 15. prosince 2013

Kniha roku nejen v LN

Nikdy jsem odpovědi na tyhle otázky neuměla, neumím dodnes: Jaká je tvoje nejoblíbenější kniha? Nejobdivovanější literární hrdina? Nejzamilovanější film? Nejkrásnější písnička? Nevím, nechci, neumím. Zeptejte se za týden, za půl roku, za dva, může to být jinak.

Ale tuhle anketu mám ráda. Myslím předvánoční v LN o knihu roku. Snad proto, že v ní žádná porota nemusí dojít ke shodě, což pak často znamená výsledky podivné, komerční, nepochopitelné – platit může třeba jen jedno slovo z toho výčtu. Tady je to součet hlasů. Navíc mě hrozně baví pročítat odpovědi. Nečtu možná úplně všechny, ale ráda se dívám, jaké knížky vybral ekonom, kněz, biolog, filosof… . Možná mne to zajímá i víc, než nominace spisovatelů, kritiků, vydavatelů. Nechávám si ty novinové stránky dlouho a během roku někdy vybírám i z nich. I když je toho tolik, co by chtěl člověk přečíst.

Letos vyhrála sbírka poezie Bohdana Chlíbce Zimní dvůr. Četla jsem ukázku jen kratičkou, těším se na víc. Pořadí na dalších místech tady. Ptali se také organizátoři na knihu století. Tak to už vůbec nejde, přeci! Ale někteří z respondentů šli na to krásně, vybírali ty, které je nejvíc ovlivnily v dospívání – Škvorecký, Kerouac, Vonnegut… Jiní Jeruzalémskou Bibli. Mnozí Kafku a Haška, ale několikrát taky Nezvala, to mne překvapilo, potěšilo. Ano, vlastně ano, říkala jsem si.

A mne letos zase neoslovili, abych jim řekla svůj tip na knihu roku! Nechápu proč, ale stává se jim pokaždé J. Ale já, já se odradit nenechám a vyhlásím si anketu vlastní. Pravidla mám mírnější, počítám rok přečtení, ne nutně vydání. Nevím, nechci, neumím, ale když se to omezí na jeden rok, tak říkám:

Flannery O’Connor: Všechno, co se povznáší, musí se setkat. Pro drsnost příběhů, jazyk, každodenní zlo nejen amerického jihu, často skryté dobrými úmysly. Pro umění vystavět povídku, udržet napětí, pro popisované detaily pohybů. Pro překvapivé, i když tušené, kruté konce.
 
TomRobbins: P jako pivo. Pro vtip, poetično a téma.
Zuzana Brabcová: Stropy. Pro jazyk a propojování obrazů. Pro schopnost zachytit vlastní hrůzné zážitky literárně. Pro překvapení, že něco tak strašného, jako je pobyt na detoxu, může být zachyceno tak literárně skvostně.
Ááááá! To třetí místo musí být sdílené, proto se mi tam nevešel: Timothéde Fombelle: Vango. Pro strhující příběh, poetiku, tajemno a létání vzducholodí.
Je to tak těžké vybrat tři. Nenápadně do konce roku přihodím další J.

Žádné komentáře:

Okomentovat