neděle 15. září 2013

Jak přimět číst?

Půjčovala si tuhle ode mne kolegyně knížku „Jako zabít ptáčka“, chtěla, aby si ji přečetla dcera. Že ale neví, jestli to vyjde, protože slečna začala maminkou doporučené knížky odmítat. A ptala se mě jiná kamarádka, jak má „přitáhnout“ synka ke čtení. Jako bych já na to byla nějaký expert. Jako by byla odpověď, všeobecně účinná rada.
 
I když se tím možná v blízkých měsících budu profesně zabývat víc než dost, žádný obecný návod neznám. Není. (A navíc jsem velký alergik na větu „děti nečtou“, to už jsem tu myslím psala nejednou, největší alergik jakého znám.)

Prý je vše na rodině, jestli se doma čte, jestli mají děti knihy po ruce a vidí, že sednout si s knížkou je normální. A povinná četba je prý k ničemu. Mám dobře v paměti naši obrovskou knihovnu doma a svoji sestru, kterou ke čtení přivedli češtináři na průmyslovce (naše maminka si prý oddechla, ségřino nečtení ji prý trápilo, ale mně připadá skvělé, že to tehdy neřešila nahlas, dozvěděly jsme se to až po letech – číst by tím sestru nejspíš nepřiměla).

Znám vyprávění z jiné rodiny, knihovnu tam měli možná ještě větší, tatínek spisovatel, maminka novinářka, dcera nečtenářka. Tedy vlastně čtenářka, ale tajná. Rodiče otrávení až nešťastní. Dokud puberťačku nenachytali, jak čte pod peřinou… Kafku! Přeci před rodiči nepřizná, že by mohla být stejnou intelektuálkou jako oni!

Mám kolegyni, která dokáže mnohé studenty ke čtení strhnout svým zápalem, přitom „trpí“ intelektuálním snobismem, který já osobně nenávidím a řekla bych, že na studenty nemůže zabrat (myslím tím pohrdáním vším, co není dostatečně vysokou kulturou). Očividně často může. Ona shazuje či se téměř vysmívá různým blbostem, které čtou, a svým charismatickým vystupováním je nadchne pro knížky hodnotnější (ne všechny samozřejmě, ale velké procento ano).

Já vím, skáču. Ale u mě to zatím takové skoky, přelétavé přemýšlení o čtení u dětí (teď nemluvím o puberťácích) jsou. Jedním z nejinspirativnějších lidí je pro mne Miloš Šlapal, učitel ze základky v Kopřivnici. Pracuje s dětmi, které opravdu mnohdy doma na knihu nenarazí, rodiče číst neviděly, do knihovny nevkročily. Dělá s nimi třeba dílny čtení, kdy po nich chce, aby si do hodin nosily beletristické knihy a nějakých třicet minut si každý souvisle četly. Vybírají si je samy. Pravidla jsou relativně přísná, na záchod se chodí předem, aby nikdo nikoho nerušil. Přimět děti, aby knihu otevřely a přejížděly očima po řádcích, může být sice těžké, ještě to ale nemusí nic znamenat. Podstatné je, jak s nimi o nich mluvit. „O čem ta kniha je?“ (když nechceme jen převyprávět děj) nebo „Proč se ti líbila?“, to mohou být sakra zapeklité otázky i pro dospělého. Miloš po dětech chce, aby vysvětlily, s kým by se chtěly v knížce kamarádit a proč, co by postavám poradily, jak by samy řešily jejich problémy v čem je jejich knížka jiná než ostatní…Jiné jsou i zápisy o knížkách – děti píší postavám dopisy a tak podobně.

Jenže. U menších dětí je to stejně nějaké snadnější. Jak u těch starších? Jsem dost přesvědčena, že škola by měla udělat obojí – nechat je číst (téměř vše), co je zajímá, a dát jim možnost o tom mluvit a zároveň jim ukazovat i krásu náročnější, složitější literatury (třeba proto, že i situace, pocity, problémy jsou v životě náročnější a složitější a jen taková literatura nás nejspíš může změnit). Někdo tuhle napsal, že Nerudu můžeme pochopit a užít si až ve čtyřiceti. No jo, jak mám ale vědět, že se k němu mám ve čtyřiceti vrátit, když nekonečné seznamy jsou taky špatně a instrukce „Prosím vás, teď si to poznamenejte a před padesátkou si to někde půjčte“ asi také není zrovna ideální.

Konec stejný jako začátek – recept není, jen různé pokusy. A i úvahy a různé příklady jsou na dlouhé články. Jsem na sebe zvědavá a dám třeba zase někdy vědět.  
A obrázek úplně neilustrační. Jen aby tu nějaký byl :):
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat