pátek 26. července 2013

Vejdrnčí / slovo 2


Drnčí to v něm dětským smíchem, vejská a snad i krásně vejrá vlastní člověčí minulostí. Zajímalo by mě, jestli ho ještě někdo zná. Vejdrnčí! To slovo z hlubin paměti, které pro nás měla babička. Znamenalo něco jako „opička“, „rošťák“, láskyplně míněná výtka rozdováděným dětem. Nikde jinde jsem ho neslyšela, neviděla, nepotkala. Vymyslela si ho? Je z těch slov, co se jeho zvuku můžete i nadechnout a vyvolává vám obrazy v hlavě, to slovo patří k městu Plzeň.  Ne, to není ubrečený sentiment, lítost, v tom slově je radost!
 
A aby vzpomínek na dětství nebylo málo, ještě truhla. Měli jsme ji na chalupě, tedy vlastně - máme. Ale! Jednoho dne, dávno již tomu, něco v zámku zaklaplo a už se ji nepodařilo otevřít. Klíč k ní nikdy nebyl. Ta symbolika. Uzamčené dětství. Zvolili jsme vyčkávání, doufali, že s malými dětmi se truhla jako v pohádce zase otevře. Zdárně je však ignoruje. Přešli jsme k nátlaku, zatím mírnému. Maminka dovezla roztomilý šperháček, rumplujeme jím v zámku, občas se zasekne a zdá se, že nebudeme už mí jen uzamčenou truhlu, ale uzamčenou truhlu se šperhákem v zámku, ale to je tak vše. Do úzké štěrbiny se pilka na železo rozhodně nevejde, sekera zaťatá do víka zůstává daleko za hranicemi našeho uvažování (zatím). Zatím fotka poslaná kamarádovi zámečníkovi, uvidíme. Je krásné to vzpomínání, co vlastně uvnitř je. Vystřihovací panenky, stavebnice Merkur, desková hra Cestujeme po hradech a zámcích… Trošku to hlodá, jestli nebudeme zklamané, zklamaní…

6 komentářů:

  1. Vošouchy, vejdrnčí, havířovina, tutady, copa, a japato....
    Moje vzpomínky na dětsví od Plzně....:-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jóóó! Takže to někdo zná! Aha, takže je to plzenština, to jsem netušila, od nikoho jinýho jsem to neslyšela (až od vás:)). A jasně - tutady, tuto, japato ("japatoták" - přesně). Vošouchy neznám, ale já tam jezdila jen občas na víkendy, občas babička k nám, tak mám tu slovní zásobu trochu chudší. Pak ještě germanismy. Jazyk je prostě krásný, že jo?

      Vymazat
    2. Vošouchy jsou bramboráky....:-Dale mnohel lepší, takový, co pekla moje babička....:-D

      Vymazat
  2. Už jsem si vzpomněla jak to ta moje babička povídala, vždycky nás na příjezdu vítala: "Tak už jste tu, vy mí vejdrníci......:-)"

    OdpovědětVymazat
  3. Vejdrnčí znám i z Benešova a okolí, moje babička ho také používala. Ve stejném významu, nám dětem tak říkala, když jsme dováděly. A nebo když nám příliš jela pusa, meleš jak vejdrnčí:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Aha! Děkuju za odpovědi a vzpomínky a slova vydolovaná z paměti :). Možná tedy vejdrnčí není až tak krajové, ale spíš babičkovské. Já ho mám každopádně moc ráda a zatím ho nikdo, koho jsem se ptala, neznal.

    OdpovědětVymazat