Ne,
já si to nové Bel Mondo fakt kupovat nechtěla. Těch tiskovin a knížek a všeho
dalšího ke čtení je na stole a po taškách a bůhví kde prostě moc. Já totiž,
když si něco koupím, mám pocit, že to musím přečíst do poslední tečky. Tak třeba
Respekt si koupím tak třikrát po sobě a další čtyři týdny mám přestávku, abych dočítala.
Jenomže… jenomže to by na obálce nesměla být upoutávka ve znění „Fotografování
ničí naši pamět“. Něco, co už mám dlouho v hlavě, co se mi občas vynoří.
Ale
teď pozor. Teď se musím setsakra snažit, aby to nevyznělo jako kyselé hrozny.
Mé fotografické (ne)umění je ne na nule, ale v mínusu. Přiznávám, že
trošku, alespoň trošilinku obstojně bych se fotit naučit chtěla a snad s tím
v brzké době i něco provedu. Přiznávám, že obdivuji fotografy umělce,
fotografy kamarády i fotografy neznámé, zejména pak zachycovatele
nearanžovaných momentech, takových, kdy objekt opravdu netuší … A přesto mám
často pocit, že na světě je přefoceno, že focení s naším vnímáním dělá
něco zvláštního.
V dobách
pradávných, na fakultě, nám jeden profesor říkal, že když jede někam poprvé,
nikdy si nebere foťák. Pamatuji si to doteď, protože je to podle mého přesně ono
- na cestě s foťákem nutně uvažuji, odkud a jak to bude vypadat nejlépe,
co stojí za vyfocení a... raději dvakrát, protože co kdyby to náhodou nevyšlo. A kolik zbývá času na vnímáni toho, jak to je doopravdy?
Přesně o tom je rozhovor s Douwe Draaismaou (či jak se jméno holandského
psychologa správně skloňuje). On tedy mluví hlavně o paměti a zapomínání, ale k focení
se dostává. Ten rozhovor je krátký sice, leč plný zajímavých myšlenek.
Říká
třeba: „Udělejte si experiment. Vybavte si fotku z vašeho fotoalba. Pak si
položte otázku: Co jsem dělala hodinu před tím, než ten snímek vznikl? A co den
potom?“ … Nebo: „Fotografování není zcela upřímné. Na dovolené fotíme vždy jen
za sluníčka, ne za deště. A své děti fotíme, jen když si hrají, ne když se
hádají.“
Navíc
mám s tím pánem velmi podobný zážitek. On si vybavuje chvilku, když „fotil“
manželku, později ale zjistil, že ve foťáku nebyl film. Doteď ví přesně, co si
tenkrát říkal, co cítil. Věřím mu to. Ve zmiňovaném pradávnu jsme se ségrou
vyrazily na ostrov Jersey, do takové Anglie v malém. Půjčila si tehdy foťák od
svého přítele. Nevím, jak to bylo možné, ale celou dobu jsme věřily, že na film
zaznamenáváme jeden okamžik za druhým. to bylo obrazů. Nebylo, nezaznamenávaly,
film se vůbec nenavíjel. Pravdu jsme zjistily brzy po návratu. Ségra to tehdy
obrečela, taky mi z toho bylo smutno. Začala jsem si ale všechno v hlavě
projíždět znovu, i to, co jsme vlastně fotily a co jsme v tom okamžiku dělaly,
zažívaly, o čem mluvily. Troufám si tvrdit, že tuhle dovolenou si pamatuju
velmi dobře, vic než mnoho jiných cest.
Takže
tak. Od touhy alespoň malinko se fotit naučit mě to asi neodradí. Nevím ale,
jestli člověk může fotit dobře a zároveň tomu nepropadnou, nenechat se
fotografickým koukáním ovládnout. Zatím jsem to dost fikaně řešila tak, že jsem
sice putovala bez foťáku, ale pak jsem ráda řekla o pár fotek někomu jinému.
A
ještě něco. Loni jsem si v Cambridge koupila knížku na téma různých záhad
a triků lidské paměti, vyšla i česky - „Proč život ubíhá rychleji, jak stárneme“.
Při čtení rozhovoru jsem na ni myslela. Pak jsem se podívala na jméno autora. A
přišlo prozření - jasně, je to on, Douwe Draaisma. Od léta mi knížka leží na
poličce. Ne, nezapomněla jsem na ni, to by byla pěkná pointa, ale ani nevzala
do ruky. Tak teď se na ni těším.
Zbývá
tedy přidat fotku z cambridgeského pobytu, co jsem ji efotila. A
jestli si pamatuju, co jsem v tu chvíli zažívala? Budu přemýšlet. :)
Něco podobného jsem nedávno četla, psal o tom myslím Eco (ale ruku do ohně bych za to nedala). Já si taky říkám, že bych se chtěla naučit aspoň trochu fotit, ale na druhou stranu se mi stává, že si někam na výlet sbalím foťák a pak necvaknu ani jednou. Stačí mi se koukat. Tak možná bych to neměla lámat přes koleno.
OdpovědětVymazatMyslím, že obzvlášť v dnešní době je přefoceno, protože díky digitální fotografii už to může dělat každý. Což je na jednu stranu super, protože to umožňuje fotit i lidem, kteří na to mají "oko", ale dřív by neměli prostředky a možnosti. Ale někdy už mi ten náš svět komunikující především v obrazech přijde trochu jednostranný a možná i trošičku povrchní (protože zachytit na fotku i něco hlubšího umí málokdo).
Souhlas se vším :), zkušenosti s foťákem nechaným v baťohu mám podobné. A věřila bych, že to byl Eco.
Vymazat