úterý 29. ledna 2013

Říkat studentům, koho volím?


Neměla jsem to úplně rozmyšlené. Respektive měla jsem nějak podvědomě zafixováno, že ne, že se to neříká, že politika do školy nepatří. A pak  na to, těsně před 1. kolem, stalo. Vešla jsem do třídy k malé skupince studentů, která se o volbách očividně právě bavila. „A paní profesorko, koho budete volit vy? Jestli to tedy není tajemství, “ zaznělo, jen co usedli na místa. Pokud by tazatelka nedodala druhou větu, dost možná bych se zasekla. Takhle mi pár sekund běželo v hlavě, proč by to tajemství být mělo, a řekla jsem to. Určitě hrálo roli, že jsem se právě ten den definitivně rozhodla. Že jsem si hlas pro ZR sama pro sebe vyhodnotila jako jakýsi  alibismus - totiž že bych se držela svého a nechala rozhodnutí o postupujících na ostatních.  Studenty jsem potěšila, protože většina z nich volila stejně. Zachovala bych se stejně, i kdybych dopředu věděla, že se budou divit „jak můžu být tak blbá?“? J Chce se mi věřit, že ano, ale jistojistě to nevím. I když i kolega volící protikandidáta jim na stejný dotaz položený na chodbě odpověděl.

Nedebatovali jsme o tom s kolegy a kamarády–učiteli nijak vášnivě, zažila jsem všeho všudy dvě diskuse, z nichž jednu jsem (už po volbách) sama vyvolala. A názory se různí. Někdo je zásadně proti, někdo neví, někteří říkají „v jiných volbách bych to nedělal/a, ale teď jsem to považoval/a za důležité“.  Jde skutečně o sdělení názoru, samozřejmě o žádnou agitaci. Prozradit volbu … a doplnit důvody? Tvářit se tajuplně? Nechat rozběhnout diskusi a zdůrazňovat slušnost? Ovlivňovat jen nepřímo, tedy rozvíjet například schopnost analyzovat sdělení médií nebo vést k citlivosti nad literárními texty?

Prý byli středoškoláci zmanipulovaní. Někteří určitě davovým názorům podlehli, mohu jen tušit, že pro ty, kdo volili jinak, mohlo být těžké názor projevit. V tom je co dohánět, to souhlasím. Mnozí měli ale argumenty po ruce, na tom taky trvám. Navíc, možnost „rozhodování se jen podle sebe“ právě v této situaci, tedy u voleb, připadá mi do velké míry diskutabilní. Všichni jsme přeci závislí na médiích, všichni známe kandidáty jen jejich prostřednictvím. Svobodný úsudek vidím jen v tom, že se rozhodnu, co budu z mediálních zpráv považovat za podstatné a co pro mne bude hrát menší roli. O „zmanipulovaných dětech“ mluvilo se už za revoluce. Tehdy to neříkal jen pan Štěpán, ale také třeba náš tehdejší pan ředitel. K mým nejsilnějším revolučním zážitkům patří okamžik, když se na naši obranu tehdy ozval jeden profesor češtinář s tím, že i děti si ze svého středu vybírají ty nejlepší jako „vůdce party“.

Jedni říkají, že bychom jako učitelé tuhle svoji volbu prozrazovat neměli, protože jsme k dětem či ke studentům blíže než například herci. Jiní tvrdí, že právě tihle naši posluchači potřebují/mají slyšet. Že nejhorší je nijakost. Vůbec si nemyslím, že mě z mých žáků někdo adoruje J natolik, aby podle mne házel lístek do urny. A zároveň jsem přesvědčena, že své „opinion leaders“ (snažím se, ale nemůžu najít hezký a výstižný český výraz) máme všichni. U sebe je nevidím v hercích, ale třeba v některých ekonomech. Ne že bych se řídila podle Tomáše Sedláčka, ale když podpořil KS, v názoru jsem se taky utvrdila. A vlastně jsem se utvrdila v přesvědčení, že je správné a důležité říkat, koho volím.

Žádné komentáře:

Okomentovat